Hírek
Tizenkét mondat Kocsis Zoltán emlékhangversenye elé – gondolatok Hamar Zsolttól.
Néhány évvel ezelőtt a biebrichi kastéy parkjában ültünk Zolival, a Rajna partján. Mozart Varázsfuvolája kapcsán beszélgettünk halhatatlanságról, illetve esendőségről. Én a Templomról, Tamino próbatételeinek jutalmáról elmélkedtem, mikor Zoli felkiáltott: – Érdekes, én ugyanezt tükrökkel azonosítom! Azt a kérdést teszem fel magamnak, hogy vajon mi található a tükör túlsó oldalán.
Nem értettem a hasonlatot. Hiszen Zoli nemhogy mindennapos vendég volt Sarastro birodalmában, de azon kevesek, kiválasztottak egyike, ki egész életében otthonosan mozgott ott, ahová mi, egyszerű földi halandók csak reménykedünk belépni.
Mégis félt a haláltól! Készült rá, birkózott vele, és rettegett tőle. Mintha megérezte volna, hogy hamarosan örökre belép a halhatatlanság csarnokába, és nem tér vissza többé Papageno erdei ösvényeire. Olyan űrt hagyva maga után, melyet rajta kívül más nem tud betölteni. Mi pedig legfeljebb csak emlékezhetünk rá, feltéve magunknak a kérdést: vajon mi található a tükör túlsó oldalán?
Ravel sorozata, a Couperin sírja egyrészt azért ide illő mű, mert benne a zeneszerző halott barátaira emlékezett, másrészt a zongoramű zenekarra hangszerelt változata Kocsis Zoltán munkájaként elénk állítja a zeneszerző-karmestert, aki az általa szeretett nagy komponisták dalainak és zongoradarabjainak szenvedélyes hangszerelője volt. Jelképesnek tekinthetjük, hogy ezt a művet az amerikai–magyar Thomas Kornél személyében a Kocsis nyomdokában járó új karmesternemzedék tehetséges képviselője vezényli.
Chopin e-moll zongoraversenyével a zongoraművész Kocsisra emlékezünk: a kompozíciót előadó Érdi Tamás csodálta Kocsis Zoltánt, és arra is lehetősége nyílott, hogy együttműködjék vele – mégpedig éppen Chopin-zongoraverseny előadójaként. „Mindig, amikor Chopint-t játszom, sokszor eszembe jut, vajon elégedett lenne velem? Nem tudom mind a mai napig feldolgozni, hogy nincs többé és nagyon hiányzik.” – mondja Érdi Tamás.
Az is szimbolikus jelentőségű, hogy befejezésül az együttes zeneigazgatója, Hamar Zsolt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar élén, négy kiváló énekes, Kolonits Klára, Bakos Kornélia, Horváth István és Kovács István szólójával kortárs magyar zeneszerző, Kovács Zoltán Missa Pannonica című oratorikus művének kibővített, 2019-es változatát vezényli. Kovács Zoltán a középgeneráció tagja, 1969-ben született, alkotói tevékenysége mellett az Operaház zenekarának fagottosa.
November 6., Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Kocsis Zoltán-Emlékkoncert – Bérleten kívüli hangverseny
Vezényel: Thomas Kornél (nyitómű) és Hamar Zsolt
Maurice Ravel – Kocsis Zoltán: Couperin sírja
Frédéric Chopin: I. (e-moll) zongoraverseny, op. 11
Kovács Zoltán: Missa Pannonica
Közreműködik: Érdi Tamás zongora, Kolonits Klára szoprán, Bakos Kornélia alt, Horváth István tenor, Kovács István basszus, Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba), Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Kapcsolódó linkek
-
Művészek írták
Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde
A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma. Szegő György -
Interjúk
Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem
Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt. Lovas Ildikó -
Interjúk
„... az föld pedig vala ékesség nélkül való és puszta és setétség vala és az Úrnak lelke táplálja vala az vizeket…”
…köszönés után a Vizsolyi Biblia szavaival fogad Csernus Mariann, akivel utoljára 3 éve beszélgettem, amikor a Bethlen Téri Színházban ismét előadta a Biblia maga által dramatizált változatát, amelyet négy évtizeden keresztül játszott szerte az országban. Lovas Ildikó






















