Last Man in Graz
Masíroznak, hason kúsznak, meghalnak, szexelnek és játszanak egymással. 15 fiatal nő és férfi, egy piros overallos moderátor vezetésével, benevezett a versenyre, ahol a titokzatos „az utolsó ember Grazban” címet nyerhetik el.
Bodó, a magyar független színházi világ üstököse, különböző tévés műfajokat (valóságshow, vetélkedő) vesz alapul és abszurdba fordítja a feladatokat, játékokat. A háttérvetítésen gyakran az igazi, kegyetlen világ képeit látjuk: katonai felvonulásokat, forradalmakat, afrikai menekülttáborokat, kísérleti atomrobbantásokat. És állandóan jelen van egy operatőr is: közeli felvételei a güriző, izzadó, szenvedő, buzgó versenyzőkről azonnal megjelennek a vetítővásznon.
A nyálas moderátor (Jan Thümer) vezényli és manipulálja a játékosokat, ahogy ezt oly gyakran látjuk az igazi tévés vetélkedőkben. A játékosok itt két csapatban vannak: tíz „kelet-európai”, akiket a Szputnyik tagjai jelenítenek meg, és az „osztrákok”, a grazi társulat öt tagja. Bodó, aki hét éve rendszeres vendégrendezője a grazi színháznak, mindig beépíti a Szputnyikosokat is az előadásaiba.
A show szereplőit feladatról feladatra hajtják, és alig van saját szövegük. Itt teljesen kibontakozhatnak a magyar színészek: testi jelenlétükkel és a dalbetétekkel magukkal ragadják a helyi kollégákat – és a publikumot.
A látványtervezők és a technikai stáb is Bodó nagyar csapatához tartozik. Balázs Juli színpada és jelmezei biztos ízlésű funkcionalitásukkal nyernek meg, Bányai Tamás fényterve precizitásával és átgondoltságával.
Az ősbemutató közönsége hosszú tapssal hálálta ezt meg. Bodó saját szavai szerint a Last Man in Graz egy „társadalmi túlélő-játék”. A modern társadalom metaforájaként akar szolgálni, amely alá van vetve az átláthatatlan globális válságoknak és önmeghatározását a tömegmédia szenzációhajhász törvényei határozzák meg. De a színpadi eseményekben elég kevés volt látható a szolidaritást nélkülöző, a túlélésért folytatott harcból: a mindenáron győzni akarás, a többiek kicsinálása, a könyörtelen birkózás a hatalomért – minderre legjobb esetben is csak utaltak.
Ennek talán az is az oka, hogy az ősbemutató-verzió mindössze néhány napos improvizációk során jött létre a graziak és a Szputnyikosok részévételével. Itt még egy olyan színházi titán, mint Bodó sem tud mindent irányítani. Félkész dolgok is láthatóak voltak. De minden előadás más és más lesz, ez a produkció mobilisnak készült: tavasszal Mainzban és Lipcsében mutatják majd be, s az ottani színházak színészeivel készülő improvizációkban mindig teljesen új verziók születnek majd.
Die Welt - az eredeti cikk
(fordította: Veress Anna, Róbert Júlia)