Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    Játék és szellemesség avagy pofátlanság a köbön

    2019. október 2.
    Kocsis Pál újra rendez Kecskeméten. Ezúttal egy nagy kedvencét, a Liliomfit viszi színre a társulattal. A premier október 4-én lesz, a Kelemen László Kamaraszínházban.
    ─ A Liliomfi alapsztoriját sokan ismerhetik, hiszen legendás film is készült a Szigligeti Ede legismertebb vígjátékából. Előny vagy hátrány, hogy a közönség egy részének lehetnek emlékei, netán elvárásai a filmélmény kapcsán? – kérdeztük Kocsis Pált.
    ─ Az emlékekkel nincs gond, hiszen a színház eredete onnan indul, amikor a színpadra vitt történetet az emberek kiválóan ismerték. Annak idején Szophoklész is közismert mesékből, legendákból írta a drámáit. A közönsége nem azt nézte, hogy mi történik a színpadon, hanem azt, hogy hogyan. Elvárásokkal színházba menni nem igazán érdemes. Minden előadást nyitottan kell nézni.

    ─ Ha már rendezel, miért a Liliomfit?
    ─ Személyes kötődésem, hogy korábban magam is játszottam benne. Salgótarjánban, ahol születtem, korábban működött egy KiViSzi színjátszó csoport, mondhatni elődjeként a mai Zenthe Ferenc Színháznak. Ennek a színházi műhelynek volt az első, igazi bérletes előadása a Liliomfi, melyben én voltam a címszereplő. Azóta másutt is láttam, és múlhatatlanul tetszik ez a vígjáték. Kőkeményen a színházról szól. A főbb szereplők maguk is színészek, játszanak a szerelmükért, a szerelmük ellen, helyzettől függően más-más bőrébe bújtak. A színházról mesélnek, arról, hogy milyen, és milyen lehet a színház. Ezért is hangsúlyozom, hogy a nézők hagyják otthon az elvárásaikat. Inkább nézzék meg, fogadják be, mazsolázzanak belőle, bontsák le róla a rétegeket, vigyék el belőle azt, ami megérinti őket.

    ─ Az eredeti darabot idén 170 éve mutatták be. Ti most egy Mohácsi testvérek-átirattal dolgoztok. Ez miben más?
    ─ Szigligeti Ede Liliomfija kimondottan szellemesen van megírva. Az viszont elképzelhetetlen, hogy eredeti nyelvezetben lehessen színpadra vinni. A szövege régies, nehézkes emiatt színészeknek játszani, de a néző számára befogadni sem lenne egyszerű. A Mohácsi testvérek átirata kimondottan szép és míves. Egy-két dramaturgiai átlépést kivasalgattak, izgalmasabbá tették a cselekményt, a darab nyelvezetét pedig közelebb hozták a mai kor emberéhez.

    ─ Zenés darabról van szó, élőzenés lesz az előadás?
    ─ Igen, négy fantasztikus zenésszel, akik végig a színpadon lesznek. Rozs Tamás írt kiváló zenét az előadáshoz, a zenekart is ő vezeti. A próbák során végig velünk vannak a hangszeresek, és mérhetetlenül türelmesen viselik, amikor éppen nincs dolguk. Ha pedig meg kell szólalniuk, akkor teljesen odateszik magukat. Le a kalappal előttük.

    ─ Hatodik éve vagy a kecskeméti társulat tagja, személyesen ismered a színészeket. Rendezőként ez mennyiben befolyásol, például a szereposztásban?
    ─ Nyilvánvalóan nagyban. Bár azt mindig elmondom, hogy nem vagyok rendező, csak rendezek. És éppen azért, mert ebben a dologban nem vagyok dörzsölt szakember, nekem fontos, hogy azokkal dolgozhassak, akikkel eredendően elképzeltem az adott előadást. Az, hogy ismerem a színészeket, hozza magával, hogy értik, amiről beszélek. Nem véletlen, hogy nem megyek el más színházakba rendezni, pedig hívtak már.

    ─ Miben adsz szabadságot a színészeknek?
    ─ Sok mindenben. Nem is mindig élnek vele eléggé. Ez az, amin még melózunk. Szövegben, megszólalásban, sorrendekben is van szabadságuk, azt gondolom, hogy partnernek tekintem a színészeimet.

    ─ Miben nincs engedmény?
    ─ Kifejezési módban. Eléggé határozottan tudom, hogy ezt miként szeretném. Aztán vagy sikerül, vagy nem. Ez az, ami kinek-kinek belsővé, sajátnak kell válnia a próbák során.

    ─ Egy korábbi interjúban úgy fogalmaztál, hogy bátorságot és pimaszságot vársz el a színháztól. Liliomfira mindkettő igaz. Ebben is egymásra találtatok?
    ─ Igen. De nem csak a címszereplő, többen is mérhetetlenül pofátlanok ebben a vígjátékban. Az egész arról szól, hogy elhisszük vagy sem a varázslatot. Nő lesz attól egy férfi szereplő, hogy felvesz egy női ruhát? Attól függ, elhiszik-e neki. Ehhez kell az a nézői nyitottság, amiről a legelején beszéltünk.

    ─ Könnyebb lenne az életünk, ha játékosabban élnénk a mindennapokban?
    ─ Persze. Az élet gyakran tragikus. Sok minden előre el van döntve, egyforma súllyal vannak megélve kicsi és nagy tragédiák. Egyik sem reális.

    Popovics Zsuzsanna
    • Interjúk

      Az életem nyomokban tartalmaz boldogságot

      Papp János sokszínű életébe, pályájába engedett betekintést az interjú során és a címben megfogalmazott bölcsességet engedelmével, ajánlom mindenkinek, magamnak is megfontolásra!
      Lovas Ildikó
      2025. december 8.
    • Művészek írták

      Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde

      A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma.
      Szegő György
      2025. december 2.
    • Interjúk

      Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem

      Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt.
      Lovas Ildikó
      2025. november 23.

    Bemutatók képekben

    • Könnyűvel indul
      Vígszíház Házi Színpad Könnyűvel indul
      rendezőPass Andrea
    • Gettó
      Miskolci színház Gettó
      rendezőBéres Attila
    • Csongor és Tünde
      Nemzeti Színház Csongor és Tünde
      rendezőVidnyánszky Attila
    • A színházcsináló
      Orlai Produkciós Iroda A színházcsináló
      rendezőPelsőczy Réka

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu