Hírek

A Pierre Choderlos de Laclos 18. századi levélregényéből készült kirobbanó sikerű színdarab, amely Christopher Hampton nevéhez fűződik, sok színházi és filmrendezőt alkotásra késztetett már. A kecskeméti színpadon Tárnoki Márk vendégrendező szemüvegén keresztül lehetünk szemtanúi a forradalom előtti párizsi elit kegyetlen játszmáinak egymással és embertársaikkal.
Merteuil márkiné fogadást köt a nőcsábász Valmont vikomttal, de játékaikkal azon felül, hogy mások ártatlanságát, érzelmeit, vágyait feltüzelve, majd felhasználva megalázó és méltatlan helyzetek sorát teremtik és lelkeket taszítanak a szakadék szélére, valójában saját maguknak is ártanak.
“Sok szempontból aktuálisnak érzem ezt a történetet, illetve nagyon színészközpontú ez a darab, így nagy örömmel fogadtam a színház felkérését” - mondta Tárnoki Márk. “Lehetőségem nyílt a színészekkel műhelymunka keretében elmélyedni és feltárni a bonyolult viszonyrendszereket, illetve igyekeztünk minél érzékletesebben megmutatni a történet rétegeit. Nagyon szeretem az olyan próbafolyamatokat, amikor egyszerre tudok közel kerülni a színészekhez, valamint van időnk és terünk zárt, bonyolult jeleneteket boncolgatni. Ez most egy ilyen munka volt.”
Merteuil márkiné szerepében Märcz Fruzsina lép színpadra, Valmont vikomtot Adorjáni Bálint alakítja. A további szerepekben Kovács Panka, Csapó Virág, Juniki Noémi, Varga-Huszti Máté, Danyi Judit, Venczli Zóra és Lakatos Máté látható.
A történetvezetés megőrzi az eredeti vonalát, miközben a Jeli Sára Luca által megálmodott látványvilág harmonikusan ötvözi a korhű és modern motívumokat. A kettő kontrasztja egyfajta izgalmas kevertség érzetét kelti majd a nézőkben.
„Ebben a világban a környezet nem csupán háttérdíszlet, hanem szimbolikus jelentéssel bíró elem. Az, hogy a szereplők mit mutatnak kifelé, és mit cselekszenek belül, markáns kontrasztot alkot – ennek szemléltetéséhez egyáltalán nem mindegy, milyen világban helyezzük el őket. Az akkori társadalmi máz technikailag is rendkívül erőteljes volt: a sminkek, a ruhák, az apró részletek mind árulkodóak. Ezt az autentikusságot meg akartam őrizni, miközben érzékeltetni kívántam a korszakváltás feszültségét: ahogyan egy régi világ éppen lezárul, és egy új veszi át a helyét. Ez az akkori és a mai kor merész, tudatos elegye, ahol a szereplők nagy korabeli ruhákhoz tornacipőt húznak, napszemüvegben jelennek meg és akár kólát isznak. Mindez különleges dinamikát teremt a történetben” – avatott be a rendező.
A szövegkönyv alapjául Várady Szabolcs fordítása szolgált, a dramaturg Tóth Kata volt. Az előadásban elhangzó zene Hunyadi Máté nevéhez fűződik. A színészek munkáját Tóth Sára Lujza intimitás-koordinátor gyakornok segítette.
Az előadást a nagykorú közönségnek ajánljuk!
Az előadás hossza 130 perc egy szünettel, megtekinthető az évad végéig a felnőtt bérlethez választva vagy jeggyel.
-
Interjúk
Az semmi – ezt hallgasd meg!
Az alábbi interjú kiváló apropója lehetne, hogy nyolcvanegyedik születésnapján, egykori kaposvári kollégái egy általuk alapított elismeréssel, a „Kossuth díjasok Kossuth díjával” lepték meg a Jászai Mari-díjas, érdemes művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját. Koltai Róberttel néhány nappal a díjátadás után színházi pályájáról beszélgettünk. Rojkó Annamária -
Művészek írták
Peter Lindbergh – Budapest Fotó Fesztivál
A Budapest FotóFesztivál és a Műcsarnok 2025-ben immár kilencedik alkalommal rendezi meg közös fesztiválnyitó kiállítását – idén Peter Lindbergh ikonikus fotóiból válogatva. A nemrég elhunyt fotóművész műcsarnoki tárlatát fia, Simon Brodbeck, a BPF eseményét Mucsy Szilvia, a fesztivál igazgatója nyitotta meg. Szegő György -
Interjúk
„Lélek nélkül nincs is emberi arca semminek”
Interjú Hegedűs D. Gézával a gyermeki rácsodálkozásról és nagy fordulópontokról, a kitaposott ösvényekről és a színház örökkévalóságáról Kozma András