Hírek
Ötvenéves pályafutása során több mint háromezer alkalommal lépett fel, és a slide gitár egyedüli gurujaként a világ minden tájáról érkező tanítványok százainak adott útmutatást kalkuttai zeneiskolájában. Legutóbbi lemeze, a JOY!Guru felvételeit egyetlen éjszaka alatt rögzítette a kortárs lengyel jazz két jeles alakjával, a dobos Hubert Zemlerrel és a bőgős Wojtek Traczykkal, akikkel március 4-én első alkalommal lép fel a Müpában.
Ha zenéről van szó, Debashish Bhattacharya szerint nem léteznek kategóriák, így nincs Kelet és Nyugat sem, mert csakis univerzális értelemben érdemes gondolkodni róla. „Zene az, ami békét és örömöt hoz azoknak, akik hallgatják” – vallja. Ebből kiindulva zenei világa sem könnyen kategorizálható: egyszerre tradicionális és radikálisan új, minden dallamában a perfekcionizmusra való törekvés jellemzi. „A tökéletlenség a tökéletesség felé vezető út. Ez egy élethosszig tartó utazás, ami veled végződik, és valaki mással kezdődik újra” – mondta egy korábbi interjúban.
Napjaink egyik legnépszerűbb indiai zenészének a vérében van a művészet: családjában generációk hosszú sorára visszamenőleg találhatóak zenészek, írók, szanszkrit mesterek. Debashish Bhattacharya négy évesen debütált a közönség előtt, játékát az indiai rádió is közvetítette. 1978-ban, tizenöt évesen készítette el első indiai klasszikus gitárját: nem egy nyugati gitár módosított változatáról van szó, hanem egy teljesen új hangszerről, amit szó szerint a semmiből alkotott meg, és amivel új színeket csempészett az ősi hindusztáni rágákba. Persze, mint minden úttörő esetében, őt is érték kritikák jószerivel: a legélesebb hangok éppen azt kifogásolták, hogy az „igaz” hindusztáni zenében nincs helye a gitárnak. Szerencsére nem hagyta, hogy bírálói eltérítsék a számára kijelölt úttól. Kalkuttai otthonát hátrahagyva, több mint kétezer kilométert utazott, és tíz évig volt távol a családjától, hogy a gitár indiai úttörőjétől, Brij Bhushan Kabrától tanuljon. „A kapcsolatunk olyan volt, mint gurué és tanítványáé. Rendkívül szigorú oktatásban részesültem, napi tizenkét órát gyakoroltam” – idézte fel ezt az időszakot, amelynek során hangszerének mestere vált belőle.
Debashish Bhattacharya ötvenéves pályafutása során több mint háromezer alkalommal lépett fel, és a slide gitár egyedüli gurujaként ma ő ad a világ minden tájáról érkező tanítványainak útmutatást kalkuttai zeneiskolájában. A világzene és a jazz olyan sztárjaival dolgozott együtt, mint John McLaughlin, Jerry Douglas, Ballake Sissoko, Bob Brozman és Ustad Zakir Hussain, tradicionális és fúziós lemezeivel egyaránt rendkívüli sikereket - többek közt kétszeres Grammy-jelölést - ért el.
Legutóbbi lemezén a kortárs lengyel jazz két jeles alakjával, a dobos Hubert Zemlerrel és a bőgős Wojtek Traczykkal alkotott triót. A 2018-as JOY!Guru felvételeit egyetlen éjszaka alatt rögzítették Varsóban, minden előzetes egyeztetés és hangszerelés nélkül az egymásra figyelés jegyében, amellyel messze felülemelkedtek téren, időn és műfajokon. A Kelet és a Nyugat utánozhatatlan találkozása ez: a hindusztáni rágákkal együtt ragyog a jazz, a blues és a hawaii zene ezen az albumon, amit a Müpa közönsége Magyarországon először március 4-én hallhat a Fesztivál Színházban.
A Müpa világzenei kínálatában gyakran találkozhatnak a látogatók az indiai zene legkiválóbb előadóival, így Debashish Bhattacharyát olyan ikonok után köszönthetjük hazánkban, mint a világhírű Anoushka Shankar és Zakir Hussain.
Március 4. – Fesztivál Színház
Slide gitárral Hawaiitól Indiáig
JOY!Guru: Debashish Bhattacharya, Wojtek Traczyk, Hubert Zemler
-
Művészek írták
Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde
A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma. Szegő György -
Interjúk
Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem
Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt. Lovas Ildikó -
Interjúk
„... az föld pedig vala ékesség nélkül való és puszta és setétség vala és az Úrnak lelke táplálja vala az vizeket…”
…köszönés után a Vizsolyi Biblia szavaival fogad Csernus Mariann, akivel utoljára 3 éve beszélgettem, amikor a Bethlen Téri Színházban ismét előadta a Biblia maga által dramatizált változatát, amelyet négy évtizeden keresztül játszott szerte az országban. Lovas Ildikó






















